Door welke bril kijken klanten naar jouw bedrijf?

Door welke bril kijken klanten naar jouw bedrijf?

Om gelijk duidelijkheid te verschaffen; deze blog gaat niet over hoe tevreden klanten over jouw bedrijf zijn, maar wel over een aanname die veel ondernemers doen die veel extra omzet kan kosten. Al enig idee wat dat is? Graag deel ik mijn persoonlijke ervaring, omdat ook ik constateerde dat er symbolisch niet altijd met de juiste brillenglazen door klanten gekeken wordt.

“O, doe je dat ook…”

Heb je dat zinnetje weleens gehoord? Meestal wordt het gelijk gevolgd door “ik wist helemaal niet dat jullie dat ook hadden.” Het overkwam mijn collega recentelijk. Hij was bezig met de installatie van een internetaansluiting en kreeg de vraag of hij misschien iemand kende die ook computers kan leveren. “Eh ja, wij…” zal zo ongeveer zijn antwoord geweest zijn. Wij waren blij met de vraag en konden, feitelijk bij toeval, onze klant beter bedienen.

Kijk naar jezelf, want wat doe je?

Het is heel menselijk om vooral datgene te onthouden wat je als eerste ergens gekocht hebt. Dat logische verband wordt in de hersenen opgeslagen. Ongetwijfeld heb je zelf ook weleens met verwondering gekeken naar iets wat een bestaande leverancier kon leveren. Je was je er gewoon niet bewust van en al bijna naar een andere leverancier toegegaan. Dat is iets wat je bij klanten zou moeten voorkomen.

3 tips om ook jouw klanten meer te laten zien

Vergeet de aanname dat een klantrelatie betekent dat hij of zij jou wel weet te vinden voor datgene wat je levert. Daarnaast helpen de volgende drie tips om klanten met een bredere blik te laten kijken:

Tip 1: Communiceer periodiek

Mede door dit voorval hebben wij besloten om twee wekelijks via een e-mail nieuwsbrief te communiceren en in gesprek te blijven. Zodat bestaande en nieuwe klanten ons op het juiste moment herinneren en we nog beter bij hen op de radar blijven.

Tip 2: Check of alle producten en diensten op de website staan

Transparant en eerlijk zijn, daar houden wij van. Eerlijkheidshalve had de klant ook niet kunnen zien dat we ook computers, smartphones, telefoontoestellen, beamers, of bijvoorbeeld vergadersystemen leveren. Dat gaan we oplossen door naast onze oplossingen en diensten ook wat productinformatie toe te voegen. We leveren alles op het gebied van wat jouw dagelijkse werkzaamheden aangenamer maakt, hardware, software en diensten.

Tip 3: Neem upselling mee als strategie

Laat iedere collega bij elk klantcontact altijd iets vertellen over een nieuw product, dienst of oplossing. Klanten zullen het waarderen en door dit gezamenlijk aan te pakken zal er zeker extra omzet binnenkomen. Eens?

We hopen je met deze persoonlijke ervaring geïnspireerd te hebben en dat het helpt om met een bredere blik naar TDM Systems te kijken.

Danny Dikstaal