Valt er nu of achteraf iets te leren van het coronavirus?

Valt er nu of achteraf iets te leren van het coronavirus?

De paniek in de media lijkt erger dan het coronavirus zelf en of dit wel of niet terecht is weten we alleen maar achteraf. Daar ga ik geen uitspraak over doen, want ik ben niet medisch onderlegd. Wel bedacht ik mij dat het zinvol is om een positief geluid te laten horen, die te maken heeft als het jouw bedrijf toch overkomt. Zullen dit achteraf de leermomenten zijn als het wereldwijd verspreide coronavirus is uitgebannen of kan je er nu al wat aan doen? Dat laatste is zinvoller.

Leermoment 1: “We hadden eerder onze productieomgeving flexibeler moeten maken”

Dat zou achteraf een conclusie kunnen zijn. Stel dat de GGD langskomt en vanwege het coronavirus de productielocatie volledig stilgelegd wordt, is er dan een alternatief?

Je zou nu al kunnen voorsorteren door te bedenken of er op een andere productielocatie toch geproduceerd kan worden. Wellicht dat er branches zijn waar concurrenten plotseling elkaars back-up worden of zelfs nieuwe samenwerkingen ontstaan.

Leermoment 2: “We dachten dat iedereen wel thuis kon werken”

Dit kon gebeuren omdat gedacht werd dat alle applicaties online wel toegankelijk zouden zijn. Medewerkers werden uit voorzorg in quarantaine geplaatst, maar bleken toch niet bij alle bedrijfsinformatie te kunnen komen vanaf hun thuiswerkplek.

Ook hier kan je nu alvast een check doen of er vanaf elke plek op aarde kan worden doorgewerkt. Microsoft Office 365 in de Cloud helpt daarbij, maar geldt dat ook voor de overige bedrijfsapplicaties? De afhankelijkheid van een onbereikbaar systeem kan funest zijn voor de continuïteit van het bedrijf.

Leermoment 3: “We hadden voorzorgsmaatregelen moeten nemen op een mindere bezetting”

Plotseling bleek dat 30% van de medewerkers niet meer naar kantoor kon komen. Voor een langere periode moesten zij werken aan hun herstel. Het werk stapelde zich op en niet alle klanten konden hiervoor begrip opbrengen.

Is het mogelijk om nu al te bedenken van welke medewerkers het bedrijf het meest afhankelijk is? En, zijn ze tijdelijk vervangbaar? Het kan geen kwaad om een plan te hebben voor als dit scenario zich voordoet. Wie bel je bijvoorbeeld als je belangrijkste IT’er of marketeer uitvalt?

Aandacht voor de voorbereiding!

Dat is feitelijk waar het om gaat en waarvoor ik dit geschreven heb. In de dagelijkse praktijk merk ik dat er op veel plekken nog te weinig echte aandacht voor het coronavirus is. Bij bedrijven staan bijvoorbeeld bordjes “handen wassen” en wordt gelet op het handen schudden., maar op de afdeling staat wel een droppot waar iedereen in zit te graaien…

Ik hoop je op een positieve manier te hebben aangestoken en wens beterschap aan iedereen die het toch is of gaat overkomen.

Danny Dikstaal