Oproep van TDM: Méér echte digitale mond-tot-mond reclame!

Oproep van TDM: Méér echte digitale mond-tot-mond reclame!

Weet je hoe bedrijven jarenlang aan hun allerbeste klanten kwamen? Precies, door mond-op-mond reclame. Zeker in de wat kleinere dorpen, waar mensen elkaar nog door en door kennen, wordt dit principe nog steeds toegepast. Maar als het gaat om digitale mond-tot-mond reclame, dan signaleer ik wel wat verbeterpunten. Om dat te verduidelijken ga ik eerst eens met je terug naar het verleden:

Hoe het vroeger ging, voordat er internet bestond

De buurman belt aan met een uitdagende vraag: “Ken jij misschien iemand in de buurt die goed kan timmeren?” Er volgt een antwoord: “Ja, dan moet je naar Bart gaan, want die heeft 20 jaar bij een aannemer gewerkt, steekt graag zijn handen uit de mouwen en hij levert prachtig mooi timmerwerk tegen een aantrekkelijke prijs. Hij heeft laatst nog bij mij de schuur gedaan. Noem mijn naam maar.”

De digitale mond-tot-mond reclame in 2019

“Like”

Confronterend? Wat er namelijk volgens mij gebeurt is dat we massaal van alles ‘leuk’ vinden en ‘liken’ zonder ons erbij af te vragen wat een ander, die dit ziet, aan deze informatie heeft. Als het jouw bedoeling is om iemand echt aan te prijzen of vooruit te helpen doe het dan anders: Deel, ‘share’ en vertel vooral waarom je dit doet.

Echte digitale mond-tot-mond reclame

Hoe je dat doet? Laten we deze blog eens als voorbeeld gebruiken en er samen voor zorgen dat deze oproep om “Méér echte digitale mond-tot-mond reclame” een groot succes wordt. Wat ik je slechts wil vragen is om het volgende te doen:

  • Like deze blog niet, maar deel hem over jouw zakelijke netwerk (Gebruik daarvoor de share-button)
  • Voorzien van zo ongeveer de volgende tekst: “Gaaf hoe TDM Systems ons laat nadenken over de manier waarop je echte digitale mond-tot-mond reclame kunt bereiken.”

Het gaat namelijk ook hier om de persoonlijke introductie, net zoals vroeger, die vaak vergeten wordt. Dit is mooie test om te zien of we met z’n allen een sneeuwbaleffect kunnen creëren, want online zou dit weleens een lawine kunnen gaan worden. Doe je mee?

Na (h)oren komt reageren

Dan is er nog iets wat bij de traditionele mond-tot-mond reclame altijd aanwezig is. Het is een oor van iemand die luistert en iets zinnigs registreert waardoor er terug wordt gesproken. Bij echte digitale mond-tot-mond reclame zou het fijn zijn als er ook wat vaker wordt gereageerd. Te vaak blijft social media nog gaan om zenden, terwijl vanuit de digitale interactie tussen mensen een heleboel redenen ontstaan om eens een kop koffie met elkaar te gaan drinken. Ben jij degene die durft te reageren door digitaal terug te spreken? Dan begrijpen we wellicht nog beter wat jou tijdens je dagelijkse werkzaamheden bezighoudt. Wij en de koffie zijn er klaar voor.

Mijn persoonlijke besluiten

Ik ga wat vaker reageren op artikelen van anderen en als ik iets deel vertel ik waarom. Omdat het ook bij digitale mond-tot-mond reclame nog steeds gaat om gunnen!

Eens? Laat maar weten wanneer ik ook iets voor jou kan delen.

Danny Dikstaal